تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

پروژه درایو ماشین DC – متلب

پروژه درایو ماشین DC – متلب

درایو های الکتریکی توانستند دنیایی جدید برای موتورهای الکتریکی فراهم نمایند که در آن به راحتی می توانیم سخن از توان های بالاتر از نامی، تغییر سرعت از صفر تا بالای سرعت نامی، تغییر دلخواه گشتاور، انتخاب مدهای کاری متفاوت (۴ مد کاملا متفاوت) و … نماییم.

مدت ها قبل درایوهای (سیستم های محرکه) ماشین DC بسیار ناکارآمد می بودند و برای تغییر سرعت مجبور بودیم از سیستمی پیچیده، توان اتلافی بالا، زمان پاسخگویی بسیار کند و … به نام روش وارد لئونارد استفاده کنیم که با تمام این زحمت ها تنها به ما اجازه تغییر اندکی در سرعت در مد موتوری را می داد و عملا خبر از مدهای دیگر مانند؛ مد ترمزی، ژنراتوری و ترمز ژنراتوی نبود.

این سیستم با این حال سال ها در صنعت مورد استفاده قرار گرفت چرا که راه حل جایگزینی تا قبل از ارائه نخستین درایوهای الکترونیکی وجود نداشت.

امروزه با استفاده از درایوها می توانیم به سادگی موتورهای الکتریکی را کنترل نماییم و این فرآیند کنترلی به لطف پیشرفت تکنولوژی درایو به شدت ساده شده است تا شما بتوانید موتور DC خود را در هر چهار مد (Four Quadrant) مورد بهره برداری قرار دهید.

خلاصه پروژه

برای کنترل موتور DC مشخصا ما به درایو نیاز داریم دراین میان دو درایو وجود دارد که در قسمت ورودی به صورت بنیادی با یکدیگر متفاوت می باشند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم؛

  1. درایو DC چاپر

  2. درایو DC رکتیفایر

تفاوت این دو درایو در ورودی های آنها می باشد بدین صورت که در درایو چاپر نیاز به ورودی DC داریم درحالی که درایو رکتیفایر با برق AC تغذیه می شود.

هر دو این درایو ها در زمان و مکان مقتضی می توانند کاربردی باشند البته ساختار درایو رکتیفایر نسبت به درایو چاپر که با برق مستقیم کار می کند پیچیده تر می باشد.

در این شبیه سازی هر دو درایو ماشین DC طراحی و بگونه ای ساخته شده اند که در حالت چاپر می توانیم در ۴ Quadrant عمل نماییم در حالی که در درایو Rectifier تنها در ۲ کوادرانت می توانیم عمل نماییم.

برای درک بهتر شما عزیزان تصویری از ۴ حوزه کاری (Four Quadrant) داریو ماشین DC نمایش داده شده است؛

Four Quadrant ماشین DC

همانگونه که مشاهده می کنید در Q1 سرعت و گشتاور مثبت می باشند که نشان از حالت موتوری می باشد.

در Q2 با اینکه سرعت مثبت است اما گشتاور در قسمت منفی قرار گرفته است که به معنای حالت ترمزی موتوری می باشد (به عنوان مثال مترو در حال ترمز گرفتن است).

در Q3 به دلیل اینکه سرعت و گشتاور هردو منفی می باشند وارد مد کاری ژنراتوری شده ایم که در این حالت ماشین دی سی برق تولید می کند.

و در نهایت در Q4 به دلیل اینکه گشتاور در عین اینکه مثبت می باشد شاهد سرعت منفی می باشیم که به آن مد ترمزی ژنراتوری می گوییم.

دقت داشته باشید که در این پروژه هردو درایو از نوع Chopper و Rectifier شبیه سازی شده اند، در این پروژه ها ماشین DC به صورت ریاضی طراحی و شبیه سازی شده و از بلوک های آماده متلب استفاده نشده است تا سطح پروژه بالاتر از حد نرمال قرار گیرد.

 

نسخه متلب استفاده شده

۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

 

پروژه شبیه سازی شده

قسمت اول:

شبیه سازی ماشین دی سی چاپر

 

قسمت دوم:

پروژه شبیه سازی ماشین دی سی چاپر

 

قسمت سوم:

شبیه سازی درایو ماشین دی سی رکتیفایر

 

قسمت چهارم:

پروژه شبیه سازی درایو ماشین دی سی رکتیفایر

 

قسمت پنجم:

درایو رکتیفایر DC

 

 

نتایج بدست آمده در شبیه سازی با متلب

نتایج درایو چاپر

نتایج درایو چاپر دی سی

نتایج درایو DC

نتایج خروجی چاپر

خروجی درایو چاپر

نتایج شبیه سازی درایو رکتیفایر DC

 

طراحی و پیاده سازی پروژه توسط: گروه متلب و سیمولینک PowerEn

 

محتوای این پکیج؛

فایل پروژه سیمولینک درایو DC چاپر
فایل پروژه سیمولینک درایو DC رکتیفایر

 

خرید آنلاین (پرداخت و دانلود آنی)

 

 

راستی! براي دريافت مطالب جديد در کانال تلگرام PowerEn عضو شويد.

تلگرام

 

پروژه درایو ماشین DC – متلب

۵ (۱۰۰%) ۱ vote