تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

کاربرد کمپرسور | مجتمع فنی مدیران برق ایران

کمپرسور ( compressor) دستگاهی است که با افزایش فشار گاز ، حجم سیستم را کاهش داده و گاز را با فشار تخلیه می کند.

کمپرسورها از انواع توربو ماشین های توانگیر می باشند و طرز کار کلی آن ها مانند پمپ است .

معمولا برای متراکم کردن هوا که یک گاز تراکم پذیر است از کمپرسورها استفاده می کنند . اما از کمپرسورها در متراکم سازی گازهای طبیعی ، اکسیژن ، نیتروژن و دیگر گازهای صنعتی نیز استفاده می شود .

کمپرسورها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

۱- کمپرسور های جابه جایی مثبت (Positive Displacement Compressor ) شامل

کمپرسورهای دورانی (Rotary Compressor )

کمپرسورهای رفت و برگشتی (Resiprocating Compressor)

۲- کمپرسورهای دینامیکی (Dynamic Compressor) شامل:

کمپرسورهای سانتریفوژ (Centrifugal Compressor)

کمپرسورهای محوری (Axial Compressor)

کاربرد کمپرسور رفت و برگشتی

بیشترین کاربردهای کمپرسورهای رفت و برگشتی در صنایع نفت و گاز است که در آن سیال وارد شده و فشارش در خروجی بالا می رود . در صنعت گاز نیز از کمپرسورهای رفت و برگشتی در خطوط انتقال گاز بین کشورها استفاده می کنند . این کمپرسورها همچنین در صنایع شیمیایی، تهویه ساختمان ، تونل ها ، معادن و کوره ها ، سیستم های تبرید ، تامین فشار مخازن تحت فشار ، تزریق گاز به میدان های نفتی ، تامین هوای فشرده جهت احتراق در ماشین های احتراق داخلی و دیگ بخاز و … کاربرد فراوانی دارند .

کمپرسور اسکرو

در کمپرسور اسکرو دو روتور مارپیچ که به طور متناوب گردش می کنند سیال را به محفظه می راند و فشار آن را افزایش می دهد . با گردش روتورها سیال به درون محفظه کشیده شده و در ادامه کار روتور ، سیال را به انتها میراند ، آن را به دام انداخته و بدین ترتیب فشارش را بالا می برد . سیال فشرده شده از انتها خارج می شود . این کمپرسورها تمایل به حرکت آرام دارند و لرزش چندانی نداشته از این رو نیازی به فنر ندارند ، با این حال برای جلوگیری از لرزش های احتمالی در فرکانس های بالا یک لرزه گیر روی آن ها تعبیه می شود . لازم به ذکر است روتورها نباید خشک کار کنند و شیارهای روتور باید همواره روغنکاری شوند تا دچار خوردگی و ساییدگی نشوند .کمپرسور اسکرو بدون روغندر این کمپرسورها هوا در طی فرایند بدون وجود سیل های (Seal) روغن فشرده می شود . هوا معمولا فشار ماکزیمم پایین تری دارد از این رو هوا را در کمپرسورهای اسکرو بدون روغن چند طبقه ، توسط چندین اسکرو فشرده می کنند تا فشار بیشتری در خروجی داشته باشد . حجم هوای خروجی در این حالت به ۲۰۰۰ فوت مکعب بر دقیقه می رسد. ( در دمای ۶۰ درجه سلسیوس و فشار اتمسفر ) . این کمپرسورها در جایی که وجود روغن در سیستم مجاز نیست . مانند تحقیقات پزشکی و تولید نیمه رسانا ها کاربرد دارند .لازم به توضیح است جهت هماهنگ کردن دو محور این نوع کمپرسور از دو چرخ دنده استفاده می شود . هم چنین این نوع کمپرسور دارای دبی های بسیار بالا ( ۳۰۲۹۷ متر مکعب در ساعت در فشار ۳ بار و یا ۱۲۰۰۰۰ متر مکعب در فشار اتمسفر ) می باشد . هم چنین به علت دقت بسیار بالا در ماشینکاری و استفاده چرخ دنده و … قیمت این نوع کمپرسور چندین برابر انواع Oil-injected می باشد . حداکثر فشار این نوع کمپرسور در یک مرحله با توجه به سازنده از ۳ تا ۴ بار است.